Forrige uge

Vilje til at tjene!
Tjener
Spørgsmål

Er du en tjener?

Dette spørgsmål bør man stille sig selv. Det er et personligt spørgsmål, som kræver et personligt svar.

Når vi sidder i vort lønkammer under selvransagningen som vi bør gøre ind imellem. Ligesom vi også ind imellem gør status, bør vi også stoppe op, og granske lidt i os selv.

I Guds nærvær bliver vi ikke dømt, nej vi får hjælp til at vinde sejr over svagheder vi har i vores liv. Guds kærlighed skjuler en mangfoldighed af synder.

Når jeg sidder der sammen med min himmelske Fader, og gransker i eget liv er det sjælesorg, og det er Gud den bedste til. Gud kender mennesket bedre end det kender sig selv.

Pejs

Jeg kan svare på spørgsmålet som stilles i denne artikel. Nogle gange er det svært at samle tankerne om noget specifikt. Det hjælper at skrive både spørgsmålet og svaret til sig selv. Det er personligt, så du behøver ikke vise det til nogen. Når  du er færdig med granskningen, kan du smide papiret væk du har skrevet det på. Har du en pejs kan du smide det hele ind i ilden når du er færdig med bearbejdelsen.

Du kan f.eks. skrive ned, hvorledes du en gang tjente en anden.  Nu skal vi jo lige forstå hvad det betyder at tjene. Det er noget vi gør frivilligt og med glæde. Det er ikke tvungent, og du er ikke slave.

Du kan også nævne en situation hvor du undlod at tjene. På den måde får du tænkt igennem og du finder det rigtige svar på spørgsmålet i Guds nærvær.  Årsagen kan være både det ene og andet. Når det bliver gennemtænkt kan der være en forståelig forklaring; men det kan også være et svigt fra din side, som du så bedre kan takle næste gang en lignende situation opstår. Husk på at vi er i lære. Vi lærer hele livet. Vi går i Guds skole.

Vi kan også inden selvransagelsen afsluttes stille os selv slutspørgmålet. Hvorfor tror du at du handlede den første gang, men svigtede ved det andet tilfælde?

Når vi på den måde deler vore tanker med Gud, kommer der en afklaring, som måske er mere positiv end vi havde troet.  Nogle gange bebrejder vi os selv med falsk skyldfølelse. I hvert fald er det en god ting at blive afklaret med situationen. Vi vokser jo og modnes gennem livet.

Noget der er godt at vide for os alle er et spørgsmål som Bibelen besvarer: Hvorfor er det vigtigt at tjene i små ting? – Svaret findes i Lukas Evangeliet kapitel 16 vers 10: ”Den, der er tro i det små, er også tro i det store. Den, der er uærlig i det små, er også uærlig i det store.” 

Er man tro i det små, vil man også være det i det store. Er man uærlig i det små, vil man også være det i det store. – Det er Bibelens ord; men det er faktisk livsvisdom.

Alt begynder i det lille. Vi bliver fødte og starter livet som babyer med et stort behov for pleje. Vi vokser op til mandsmodenhed som det hedder.

Baby

Når man ser en lille baby forundres man; men ser det også som hjælpeløs og et sådant lille barn har bruf for hjælp. En baby står foran livet. Barnet er lige begyndt og drikker kun mælk, tåler ikke fast føde. En nyfødt har ingen livsforståelse.

Væksten gå hurtigt, snart er tøjet for lille. Noget andet er en kendsgerning: Man skal krybe før man kan gå. Vi begynder alle i det små.

Når vi vokser, forandres vi.  Livet giver os erfaring. Vi lærer af vores fejltrin.

Når det gælder troen er det samme princip. Troen forandres også med væksten.

Ny i troen var det hele mere enkelt. Vi vokser op og man bliver mere ansvarsbevidst. Bønnelivet forandres også under væksten.

Hoseas kapitel 11 vers 1-4:  ”Jeg fik Israel kær, da han var ung, fra Egypten kaldte jeg min søn. Jo mere der blev kaldt på dem, des mere vendte de sig bort; de ofrede til Ba’alerne, tændte offerild for gudebillederne. Det var dog mig, der lærte Efraim at gå og tog dem op på armen; men de vidste ikke, at jeg ville helbrede dem. Jeg holdt dem i menneskebånd, i kærlighedens tøjler; jeg var som den, der løfter barnet op til kinden, jeg bøjede mig ned og gav det mad.”

 

 

 

 

 

Endnu en WordPress-blog