Kategoriarkiv: Kontrol

Trang til at kontrollere!

Trang til at kontrollere!

Der er mennesker omkring os som vil kontrollere deres medmennesker, eller også har du selv en trang til at kontrollere andre. Det kan komme tæt på, for det kan være dem vi bor sammen med der føler sig kontrolleret.

Det vi taler om, er en overdreven, sygelig kontrol tendens.

Kontrol kan være at kontrollere at døren er ordentlig låst eller om man har slukket Tv’et. Det jeg ofte kontrollerer inden jeg forlader hjemmet, er om jeg har lukket for komfuret. Den type af kontrol er vel en slags sikkerhedsforanstaltning. Det kan da være en naturlig tendens for at sikre sig at alt er i orden.

Det der er unaturligt, er en overdreven kontrol, som faktisk når det gælder andre mennesker, kan være ubehageligt. Det opfattes som mistænkeliggørelse af en anden person. En mistillidserklæring kan vise sig at være uberettiget, og da skader det gode relationer. Der findes personer som forsøger at styre ting, som de overhovedet ikke behøver at blande sig i.

Et sådant overdrevet kontrolbehov er ødelæggende, for dit liv og andre som eventuelt er indblandede. Det på virker dine relationer, og din hverdag negativt.

Overdrevet kontrol kan give sig udslag på forskellige måder.

Overbeskyttende forældre er årsagen til, at et barn ikke lærer sig tage sine egne beslutninger, gøre sine egne valg. Barnet får ikke mulighed for at løse sine egne problemer, og det kan på længere sigt give endnu større problemer. Årsagen er manglende selvstændighed.

Der er også typer af ledere som har denne trang, at skulle kontrollere sine ansatte på en overdrevet måde. Det er, og opfattes, som at ikke stole på, mistænkeliggøre sine ansatte.

Overdrevet kontrol kan også være jalousi eller misundelse. I sådanne tilfælde er det ofte i nærrelation. Aflytte eller kontrollere sin nærmestes telefon, sms eller mail. Kontrollere de sociale medier. – Det er under alle omstændigheder skadelig for relation og samliv.

Et andet overdrevet kontrol tendens kan være perfektionisten. Kravet til sig selv eller andre omkring sig om at være perfekt. Hvad er det som skal være perfekt? Relationer, præstationer, udseendet, eller dit hjem. Det er at stille alt for store krav til både sig selv og sine omgivelser.

Mobning kan være kontrollerende karakters træk. Personer der mobber har et stærkt kontrolbehov. Det kan være for at bibeholde magten.

Trangen til at kontrollere i relationer bunder i misundelse eller jalousi; som er direkte skadelig og nedbryder en god samhørighed. Kontrol kan føre til vold.

En dårlig psykisk tilstand kan udløse trangen til, at kontrollere dem der står en nærmest.

Der findes hjælp at få i en sådan tilstand, som kan mindske trangen til at styre og kontrollere andre. De fleste som er ofre, bryder sig ikke om det, og på et tidspunkt er relationen ødelagt.

Et godt venskab, fællesskab, er gode rammer, og i et sådant miljø kan vi gøre noget sammen. Desværre er det alt for ofte kontroltendenserne som ødelægger idyllen.

Erkend, at det er umuligt at kontrollere alt i livet, og at uforudsigelighed er en del af tilværelsen.

Start småt med at lade andre tage beslutninger eller lade opgaver forblive halvfærdige/ufærdige.

Klik på billede

Det vi ikke kan kontrollere!

Det vi ikke kan kontrollere!

Vi vil gerne kontrollere ikke mindst livet både hos os selv og vore medmennesker; men det kan vi ikke. Livet er ukontrollabelt.

Vi vil begribe, forstå og kontrollere livet fuldt ud, og kunne forklare hver en detalje; men når vi gør det glider livets storhed, og det uforklarlige ud mellem fingrene på os.

Selv når vi er på ferie og selv kan tilrettelægge og planlægge kan vi slet ikke kontrollere alle områder. Der er utallige ting i tilværelsen som ikke lader sig gøre at kontrollere.

Vi ved slet ikke hvad morgendagen bringer. – Pas godt på dig selv siger vi ofte til hinanden; men kan vi nu også det i tilstrækkelig grad.

Prof. Dr. Hartmut Rosa, Lehrstuhl für Allgemeine und Theoretische Soziologie, Institut für Soziologie an der Friedrich-Schiller-Universität Jena,aufgenommen am 01.06.2016. Foto: Anne Günther/FSU

En tysk sociolog Hartmut Rosa har sagt: Det er vigtigt ikke at forsøge at kontrollere alting. – Det er godt for os at vi ikke kan kontrollere det hele. Hvis vi kunne kontrollere alt ville flere væsentlige ting forsvinde, resonansen (genklang), dynamik (kraft) og livets mysterium (det uforklarlige)

Det vi ikke altid kan kontrollere er, forholdet til et andet menneske, arbejdsvilkår og når det gælder åndelig dimension, som Gud.

Meget i livet er helt uforudsigelig. Vi må leve med at vi ikke altid kender resultatet. Vi véd stort set ikke om vi lykkes med det vi har planlagt. Det sker ofte at vi må tænke om.

Hans V. Kaalund har sagt: ”Hvis ej der var noget at kæmpe for/hvad var vel da jeg og du.”

Når der er noget vi ikke kan kontrollere går vi nemt i panik. Vi skal lige tænke på at det vi kontrollerer når vi kontrollerer er os selv. Vi isolerer os. Lukker verden ude med kontrol. Kontrollerer vi andre, begrænser vi os selv.

Konklusion: Måske skulle du unde dig selv en stille stund ved vandkanten i ny og næ, hvor du grunder over, hvad det er, der giver dig tryghed, når det ukontrollable melder sig.

Vi har skabt det bedste samfund nogensinde på alle områder, uddannelse, job og bolig. Aldrig har vi haft så megen frihed som i vore dage; men alligevel viser det sig, at vi er sårbare og skrøbelige. Vi kan også på trods af være bange og ængstelige. – Vi er nødt til at erkende virkeligheden.

Niels Hausgaard ville ikke give opmuntring til folk; selvom en journalist med sit spørgsmål forventede det. Han sagde i stedet for: Jeg vil opfordre det dannede menneske til at lære sig at leve med den eksistentielle usikkerhed, som livet byder.

Tidligere sygehuspræst Preben Kok har sagt: Den største faktor af frihed, er at mennesket kan opleve at, tro sig elsket uden at være god nok.

Kærlighed er noget der gives mig, uden at jeg har gjort mig fortjent til det.

I kirken findes der også noget der ligger udenfor menneskets kontrolsfære. – Vi skal i kirken forkynde et budskab der træner os i at slippe taget i det, som vi helt sikkert skal miste en dag. Vi skal i stedet lære os at favne det der varer længere og evigt.

De allerstørste ting kan ikke forklares, begribes eller kontrolleres, det skal man i stedet for gribes af.

Klik på navnet nederst.

Preben Kok