Er synd en ”ting”?
Er synd en ting, man kan tage og fäle på? Er følelser og begær f.eks. i sig selv noget godt eller slet?
Det følgende diagram angiver nogle almindelige begær eller ønsker.
Der er tre steder man kan sætte sit kryds: RET – FORKERT – BEGGE.
BEGÆR EFTER: | RET (moralsk) | FORKERT (umoralsk | BEGGE (amoralsk |
Penge | |||
Seksuel kærlighed | |||
Magt | |||
Mad og drikke | |||
Venner | |||
Hvile |
Når vi har tænkt os omhyggeligt om, hvad finder vi da? Der er et svar til et kryds i en af kolonnerne.
Intet begær har jo nogen egenvilje. Det er i højere grad noget der er indbygget i os alle.
Der er absolut intet af disse begær, som ikke kan tjene til Guds ære; mens ethvert af viljen, som påvirkes af forstand, følelser eller tro. Et begær er aldrig noget forkert i sig selv.
Det er hverken umoralsk (slet eller forkert) eller moralsk (godt og rigtigt) men amoralsk (neutralt i sig selv). Begær er noget gudgivent: bruges det rigtigt. Nyder man livet, bruges det forkert, ødelægger man livet.
Disse hjernebølger.
Kan tanker være rigtige eller forkerte i sig selv? Nej, i sig selv er de uden moral. Jesus selv blev fristet af ”forkerte tanker” under sit ørkenophold; men han syndede aldrig.
Hebræerbrevet kapitel 4 vers 15: ”For vi har ikke en ypperstepræst, der ikke kan have medfølelse med vore skrøbeligheder, men en, der er blevet fristet i alle ting ligesom vi, dog uden synd.”
En tanke kan være en fristelse til at gøre noget forkert; men den er ikke synd, før den får den får vort hjertes tilslutning. Vor hukommelse eller vor samvittighed oplyser vore tanker om hvad der er ret og forkert, men kan ikke i sig selv udføre nogen handling. Vore følelser tilskynder os, og vort sind råder os; men træffer ikke afgørelsen. Vor forstand siger os, hvad der er ret og forkert; men udfører ikke nogen handling. Vore handlinger bestemmes af viljen, som dirigerer hele vor personlighed. Viljens valg gør et menneske til en synder eller en hellig i Guds øjne.