Konklusion om Guds vilje!

Konklusion om Guds vilje!

Denne sidste artikel om Guds vilje bliver en konklusion af:

Guds åbenbare vilje – Guds vilje for mig.

Når det gælder Guds vilje er det mest af alt, dig selv det handler om.

Der medfølger en lille oversigt som kan bruges til hjælp for den enkelte i en valgsituation. – Her i livet konfronteres vi af og til med vigtige afgørelser, både i lille og stor format.

En aktuel afgørelse for altid betydning for dit fremtidige liv.

Når det gælder Guds åbenbare vilje, er den bedst hjælp at hente i Guds Ord. Når der skal afgøres og vælges: Hvad siger Ordet. Lad Guds Ord sætte sit præg på din afgørelse.

Når det gælder Guds vilje for mig er der nogle spørgsmål man bør stille sig selv.

Sætter jeg Guds ønsker foran mine egne? Her skal der bruges lidt tid  i bøn og samråd med din himmelske Far, for at komme til klarhed.

Dybere kærlighed til Gud og mennesker

Vil det give mig en dybere kærlighed til Gud og mennesker? Afgørelsen jeg tager vil absolut være god og rigtig; hvis dette spørgsmål bliver opfyldt.

Gør dette mig bedre i stand til at udføre missionsbealingen? Også dette spørgsmål er relevant og vigtig. Missionsbefalingen er faktisk altid i folus når det handler om åndeligt arbejde.  Vi har to vigtige opgave at forkynde evangeliet og at hjælpe de nye i troen videre på vejen.

Overgivelse og hellighed

Vil det hjælpe mig at leve et mere helligt liv? – Nu skal vi jo lige forstå hvad hellighed indebærer. Helllighed er anden face i frelsesverket. iflg. 1. Korintherbrevet kapitel 1 vers 30: ”Men ham skyldes det, at I er i Kristus Jesus, som er blevet visdom for os fra Gud, både retfærdighed og helligelse og forløsning, ”

Det sidste spørgsmål afslutter med og bekræfter både forrige spørgsmål og nuværende; ligesom det også giver svaret:

Fører det til at jeg lærer Jesus bedre at kende? Ja, og det er discipelsskab på den rigtige måde med en relation som bygger fasthed, stabilitet og åndelig vækst, som forårsager en dyb og videregående relation og samhørighed.

Der er flere afgørende spørgsmål som vi kan tilføje som f.eks,

Tid

Har jeg taget tilstrækkelig med tid til at bede over sagen? Det er vigtigt at vi bruger den tid, som er nødvendig så at vi har fuld klarhed over det afgørelsen leder os ind i. – Man kan fortsætte sin vurdering med at spørge sig selv: Findes der alternativer? (andre måder) Hvilke fordele er der i forhold til min afgørelse? Hvilke ulemper er der?  Er der noget jeg vil ændre til det bedre, eller bliver min afgørelse en forværring af noget der er godt, men kunne blive bedre?

Har jeg søgt råd hos andre modne kristne som kender mig godt. Hvad slags råd har jeg fået? Står det i modsætning til min afgørelse? – Hvilke fordele er der i forhold til min afgørelse? Hvilke ulemper er der?  Er der noget jeg vil ændre til det bedre, eller bliver min afgørelse en forværring af noget der er godt, men kunne blive bedre?

Peger omstændigheder i en bestemt retning. Omstændighederne er vigtig for at afgørelsen kan blive det man forventer sig.: Hvilke fordele er der i forhold til min afgørelse? Hvilke ulemper er der?  Er der noget jeg vil ændre til det bedre, eller bliver min afgørelse en forværring af noget der er godt, men kunne blive bedre?

Gud åbenbarer for os hvad Han vil: Det er vort privilegium. Esajas kapitel 45 vers 19: ”Jeg har ikke talt i det skjulte, på et mørkt sted i verden. Jeg har ikke sagt til Jakobs slægt: Søg mig i tomheden! Jeg, Herren, taler retfærd, fortæller, hvad der er ret. I skal samle jer og komme nærmere, I, som undslap fra folkene! De forstår ingenting, de, som bærer deres gudebillede af træ, og som beder til en gud, der ikke kan frelse.

Hebræerbrevet kapitel 1 vers 3: Han er Guds herligheds glans og hans væsens udtrykte billede, og han bærer alt med sit mægtige ord. Da han havde skaffet renselse for vore synder, tog han sæde ved den Højestes højre hånd i det høje,”

 

 

 

 

 

 

Endnu en WordPress-blog