Tornerose!
VALS
Tjajkovskij mente selv, at Tornerose var et af hans fineste værker; Jeg blev revet med, da jeg komponerede den”, skrev han, og mente, at hans entusiasme spejles i musikken. Generationer af tilhørere har bekræftet hans påstand; Tornerose er en af de mest berømte og elskede balletter. Denne vals udgør det glade forspil til fødselsdagsfesten på prinsesse Auroras sekstenårs dag. Kongen har arrangeret et bal og indbudt prinser fra England, Italien, Spanien og Indien for at finde en ægtemand til sin datter. Men først underholdes gæsterne af en gruppe byboere som danser en graciøs vals. De holder blomsterguilander i hænderne, mens de danser rundt på scenen og væver cirkler i forskellige retninger. Ceremonimesteren takker dem mod slutningen, og de bukker smukt for deres kongelige værter. Dermed er alt parat til prinsesse Auroras entré.
B A L L E T T E N S H I S T O R I E
En af verdens første balletter sattes op i det sene 1500-tal på initiativ af den italienske adelsdame Katharina af Medici, gift med kong Henrik d. II af Frankrig. Den fem timer lange forestilling – som forenede musik, dans og malerkunst – blev overværet af 10.000 tilskuere. Af den grund regnes Frankrig for ballettens oprindelsesland. I 1661 grundlagde Ludvig XIV verdens første danseakademi. En af akademiets danselærere – Pierre Beauchamps – skabte de fem fodpositioner, som ligger til grund for hele den klassiske ballet. Et andet vigtigt centrum i ballethistorien er Italien ligesom den russiske hovedstad, Sankt Petersborg som tiltrak de bedste dansere og koreografer. Det kejserlige hof syntes om storslået underholdning og betalte godt, i 1860erne var Sankt Petersborg verdens ballethovedstad. I 1909 præsenteredes russisk dans for første gang for publikum i Paris af Serge Diaghilew.
Dette inspirerede nye generationer af dansere i Europa og USA.
En danser arbejder ofte også som koreograf og producent. Rudolf Nurejev er et eksempel på dette (højre) Han både producerede og lavede koreografi til flere balletter, bl.a. en stor opsætning af Tornerose i Milano og New York. Inspiration hentede han bl.a. fra den tid, da han var virksom ved Kirov Balletten.
Ved premieren på Tornerose blev koreografen Marius Pepita kaldt op på scenen, for at modtage en særlig hyldest for denne vals. Pepita fandt fandt frem til koreografien ved at flytte rundt på små figurer på et bord, mens en violinist og en pianist spillede musikken.
Balletmusik stiller helt særlige krav til komponisten. Musikken skal ikke bare være dansemusik, den skal også fortælle en historie og udtrykke rollefigurernes følelser. Samtidig har musikken ofte en ynde og livfuldhed, som er unik for ballet. Her et uddrag af Peter Tjajkovskijs Tornerose.