Burt Shavitz!

Burt Shavitz

Livsstil: Han kunne have været mangemillionær; men valgte friheden.

Han var medstifter af det amerikanske kosmetikfirma Burt’s Bee.

Han er døde i 2015 d. 15. juli i sit hjem Bangor, Maine. Han døde omgivet af venner og familie 80 år gammel.

Burt Shavitz er forretningsmanden der foretrak eneboertilværelsen:

Hans motto var: En god dag er, når der ikke kommer nogen forbi; og du ikke skal nogen steder hen.

Menneske musiker banjospillerOmtalen af ham lød: Siddende tilbagelænet i sin gyngestol i ternet skjorte, med et højt placeret bælte om sit magre liv og med fremstrakte ben ud mod den lunende kakkelovn var Burt Shavitz sind billedet på en mand i ro med sig selv og sin tilværelse.

Han ønskede at være eneboer. Han levede på sine 40 tønder land i det nordlige Maine i en minimalistisk træhytte og nøjedes med selvskabet af sin golden retrievere. Måske talte han derfor så langsom, med pauser. Intet hastværk.

Fra husets eneste værelse på første sal kunne han nyde fantastiske solnedgange og tælle ørne. Heroppe kunne han også lade sin riffel og skyde mål efter blikdåser hængt op i et træ.

Nu er han død. De pårørende beskriver det: He left for greener fields and wilder woods.

Amerikanerne kendte Burt Shavitz som bimanden.

En af de to grundlæggere af firmaet BURT’S BEES, som andre med effektiv markedsføring og storytelling, har gjort til et millionforetagende.

Burt Shavitz hippie livsstil passede som fod i hose til det segment, firmaets produkter sigtede efter. Hans skikkelse blev galeons figur i firmaets markedsføring og han var af udseende kendt af de fleste. Men bortset fra det, ja, så var han ligeglad.

Burt Shavitz blev født på Manhattan og uddannet fotograf tilbage i 1960erne med hang til socialrealisme og billeder af samfundets tabere.

Dyr bier1Uden penge og ambitioner trillede han mod nord med det net, de handsker og den viden om biavl, som en kammerat havde inviet ham i. Han fandt og indfangede en bisværm ved en pæl og honningen begyndte at flyde.

Hans beskedne drøm var at tjene lige akkurat de penge som var nødvendig til livets opretholdelse. Han levede et liv i enkelthed.

Hans forretningsdrøm rakte ikke længere end til at læsse honningkrukker på sin gule ladbil og parkere ved en vejside og sælge til forbipasserende med en sød tand.

Roxanne Quimby

Pludselig mødte Burt Shavitz flipper tøsen og den enlige mor Roxanne Quimby i 1984. Hun var 33 år og tomlede. En dag tog Burt Shavittz hende med. Rygterne gik at de vistnok var kærester selvom de aldrig boede sammen. Der var heller ikke plads til en kvinde i Burts hjem. Hans hjem var en ombygget kalkunlade. Der var alt for lidt plads til to.

Roxanne så hans store lager af bivoks stå og samle støv. Dette satte gang i produktudvikling af forskellige produkter. The Economist lagrene af bivoks til kerter, møbel politur (som ikke indbragte meget salg).

Noget andet var det med håndcremer og julepynt. Læbepomade (solgte godt).

http://www.rawmakeup.dk/brands/burts-bees.html

Parret var sammen på markeder i Maine og solgte deres varer.

I 1991 var der så meget fut i firmaet at de to etablerede Burt’s Bees.

I år 2000 solgte firmaet for 23 mill. dollars. Amerikanerne har en sød tand. Derfor kan det gå en biavler godt.

I 1994 droppede Roxanne sine hippieværdier og hun syslede med lysstøberi i New England. Hun flyttede firmaet i skattely i North Carolina. Burt fulgte med; men savnede Maine så meget at han solgte sin andel af værdierne og rejste hjem. Han opgav at være biavler. Han ville bare være uden kommersiel stress. Det gik ej heller så godt med relationen Roxanne og ham imellem. I 1993 fik Burt tilskrevet yderligere 4 mill. dollars fra firmaet. Det ændrede ikke noget i Burt Shavitz liv.

Det hændte at Burt var med på rejser når Burt’s Bees sendte bud, ellers var han den gamle eneboer. Han var på rejse til Taiwan hvor han delte læbepomade ud. Her blev han hyllet som en popstjerne. Han tilbragte det meste af tiden i skovene ved sit hjem, vandrende omkring. Spejdende efter de elegante ørne eller glædede sig over det enkelte liv han alle dage insisterede på at få.

Burt Shavitz er firmaets varemærke. Hans skæggede ansigt bliver brugt i markedsføringen og danner logoet. Hans livsstil passer perfekt til det image, firmaet vil kommunikere.

En god dag er,

Når der ikke kommer nogen forbi,

og du ikke skal nogen steder hen.

Endnu en WordPress-blog