Hans Christian Lumbye

HANS CHRISTIAN LUMBYE

Tivolis musikkonge, Hans Christian Lumbye, er dansemusikkens fremmeste repræsentant i Danmark. Han var meget flittig og komponerede godt 600 værker, mest galopper, polkaer, marcher og valse, som kendetegnes af en glinsende charme, varme og god instrumentation, Lumbye skrev endvidere et stort antal sange, som også blev umådeligt populære. Han var en sand humørspreder – elsket af alle. Da han døde, sørgede et helt folk.

   VIGTIGE DATA:

1810          Fødes d. 2. maj i København, søn af en soldat.

1824          Bliver trompeter i Odenses regimentsorkester.

1829          Tilbage i hovedstaden bliver han trompeter ved de                                       Kongelige garderhusarer.

1839          Inspireret af en koncert ” á la Strauss” danner han sit                                   eget  ensemble, ”Det lumbyeske Selskab”.

1840          Hans første én koncert ”a la Strauss” på Hotel                                                   d’Angleterre bliver en succés.

1843          Ansættes med sit orkester i Tivoli da det åbner.

1848          Gennemfører Tivoliorkesterets første symfoniaften, en                          tradition som siden da er holdt i live.

1850          Får anerkendelse, da komponisten N.W. Gade bruger                                Tivoliorkesteret som stamme i den nydannede                                                 Musikforenings koncertrer.

1874          Dør d. 20. marts.  

De mest indflydelsesrige personligheder i danskmusikliv i 1800-tallet var komponisterne J.P.E. Hartmann og Niels W Gade. Sidstnævnte var, udover at være komponist og dirigent, også aktiv som konservatoriedirektør og leder af Musikforeningen. Den allermest elskede var imidlertid Hans Christian Lumbye. Som komponist hentede han sine impulser fra musikkens hovedstad, Wien, som i denne periode oplevede en strålende glansperiode med glitrende baller, herlig musik og løssluppent selskabsliv. Hans musik er skrevet i de wienske mestres ånd., først og fremmest inspireret af Johan Strauss d.æ., men der er også noget umiskendeligt dansk i hans valse og galopper: mindre brillans og mere gemytlighed. Lumbyes eget orkester blev straks en succés, og da Tivoli slog portene op i 1843, fik han den perfekte scene for sin musik. Lumbyes koncerter i den københavnske forlystelsespark blev en institution. De gennemsyrede Københavns selskabsliv på en måde som kun kan lignes ved Strauss d.y’s position i Wien. Lumbyes indsats har fået varig betydning i dansk musikliv. Endnu i dag spilles hans musik i mange forskellige sammenhænge, hvor som helst man har brug for hans typiske signatur – sprudlende livsglæde.

VIGTIGE  VÆRKER :   

1843          Tivoli Skydbanegalop.

1844          Telegrafgalop

1845          Champagnegaloppen; – En tur på dyrehavsbakken.

1846          Amélievalsen; orkesterfantasien – Drømmebilleder.

1847          Københavns jernbane Dampgalop.

1852          Cæcilievals.

1856          Sangen Violen.

1859          Hilda Polka.

1860          Carl XV:s Kroningsmarch.

1863          Koncertpolka for to violiner og orkester

1868          Dronning Louises Vals.

1869          Salut for August Bournonville.

 

MEST BERØMTE VÆRK: 

Champagnegaloppen

Uropførelsen, der egentlig var planlagt til Tivolis fødselsdag d. 15. august, måtte udsættes pga. et kraftigt regnvejr. Men d. 22. august 1845 lod Lumbye propperne springe, og galoppernes galop opførtes under orkanagtigt bifald. Helt op i 1970erne forventedes Tivoli-orkesterets medlemmer – også de nytilkomne – at kunne spille Champagnegaloppen uden noder. Nu er der lidt længere mellem omgangene, og noderne er fundet frem.

 

 

 

 

 

 

Endnu en WordPress-blog