Hvilke betingelser for at finde Guds vilje?

Hvilke betingelser for at finde Guds vilje?

Betingelser

Svaret på spørgsmålet finder vi i Romerbrevet kapitel 12 vers 1-2: ”Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende og helligt offer, der er Gud til behag – det skal være jeres åndelige gudstjeneste.  Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.”

Dette sted i Bibelelen er svaret vi behøver; men hvad betyder disse vers. Det åndelig sprog kan være svært at forstå. Der findes formuleringer som ikke er så almindelig i vores daglige sprog. Derfor er der også mange udlægninger alt eftersom vores forståelse rækker.

Vejledning

Vi må aldrig bruge bibelvers til at slå hinanden oven i hovedet med. Guds ord er til noget om betingelvejledning og opbyggelse. Sådan som jeg forstår det viser Bibelen os betingelser for at kunne forstå Guds vilje. Hele vores person må vise at vi repræsenterer Guds rige. Vi læser gang på gang i Guds Ord, at Guds børn ikke er af denne verden. Vi præsenterer Guds rige og bliver derfor også nødt til at leve med Guds principper. Ligesom samfundet vi lever i har nogle retningslinier som gælder for en god samfundsborger, på samme måde findes der retningslinier i Guds rige.

Hvad betyder det, at vore legemer er et levende og helligt offer Gud til behag?  Det er vel når vi tænker til lidt ikke så svæt at forstå. Når vi er på en virksomhed er der også retningslinier, og det er principper som gælder for virksomheden. Vi kan ikke være virksomheden til behag,  hvis vi ikke respekterer disse retningslinier. Vi kan ganske enkelt ikke være ansat i virksomheden, uden at respektere de principper der er .

Repræsentere Guds rige

Det er det samme i Guds rige. Vi må være ansvarsbevidste og forstå at vi repræsenterer Guds rige på jorden,  og derfor skal vi være Gud til behag. Der er tale om livsstil og opførsel. Det er et ansvar vi må tage på os. Vi er ansat som Guds tjener. Vi er på samme tid i lære. Vi ved ikke alt. Vi opdager at på trods af uddannelse er virkeligheden ikke bare viden; men også forståelse af principper. Når Gud er hellig behøver vi at være ydmyge og ansvarsbevidste i vores tjeneste. Helligåndens ledelse er for de ydmyge. En hovmodig vil aldrig kunne skabe harmoni. Her handler det om noget helt andet end Guds vilje og plan.

Vi kommer aldrig op på Guds niveau, og derfor bør vi hele tiden respektere, at vi er Guds ydmyge tjenere.  Det er ikke egen vilje; men Helligånden der leder os i tjenesten for Ham. I os selv er vi ingenting.

Spørgsmålet er da: Ønsker du at være en Guds tjener? Hvad indebærer det at sige ”ja”?

Jeg tror vi har fået svaret på spørsmålene; men så kommer spørgsmålet: Hvem har lovet at hjælpe dig; når du ønsker at blive ledt af Gud?

Svaret finder du i Johannes Evangeliet kapitel 16 vers 13: ”Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden; for han skal ikke tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale, og hvad der kommer, skal han forkynde for jer.”

Svaret er: Vi behøver vejledning og åbenbarelse for at forstå sandheden. Helligånden er vores hjælper. Helligåndens vejledning og hjælp behøver vi,  hele vort liv i tjeneste for Gud. Det betyder at vi overhovedet ikke er i stand til at forstå Gud uden Helligåndens ledelse. Gud er barmhjertig og tålmodig med os. Vi behøver nåde fra Gud hver dag. Vi gør ofte helt andre sager end det Gud vil vi skal gøre.

Når jeg er ydmyg og ønsker at gøre Guds vilje, får jeg hjælp af Helligånden.

Nogle gange skal vi vente på Herren. Andre gange kan vi gå lige ind i det som Gud har forberedt.

Salme 27 vers 14: ”Sæt dit håb til Herren, vær stærk, fat mod, sæt dit håb til Herren!”

Esajas kapitel 30 vers 1-2: ”Ve jer, oprørske børn, siger Herren, I gennemfører planer, som ikke er fra mig; I slutter forbund, som er min ånd imod, så I føjer synd til synd. I drager ned til Egypten, men spørger ikke mig til råds; I søger sikkerhed under Faraos værn, tilflugt i Egyptens skygge.”

Esajas kapitel 30 vers 15-18: ”Sådan har Gud Herren, Israels Hellige, sagt: »Vender I om og holder jer i ro, bliver I frelst; er I rolige og trygge, finder I styrke.« Men I ville ikke! Nej, I sagde: »Vi flygter på heste« – I skal komme til at flygte! »Vi rider på hurtigløbere« – jeres forfølgere rider hurtigere! Tusind skal ryste for én mands trussel, for fem mands trusler skal I flygte, indtil I kun er få tilbage som en mast på bjergets top, som et banner på højen. Men Herren venter på at vise jer nåde; han vil rejse sig for at forbarme sig over jer, for Herren er rettens Gud. Lykkelig hver den, der venter på ham!

Der er tre muligheder. Vi kan have alt i teorien og intet forstå i praksis.

Første skriftsted: Bekræfter Guds vilje: Sæt dit håb til Herren. Vær stærk, fat mod. Her er der grønt lys.

Andet skriftsted: Egenvilje. Fuldstændig imod Guds vilje.

Tredje skriftsted: Gud venter på at vise os nåde. Han venter på at vi søger vejledning hos Ham.

Konklusion: Djævelen jager mennesker – Gud leder dem.

Hyrden leder fårene

En Guds tjener leder fårene, fordi han selv er ledt af Gud.

En lejesvend som er det modsatte jager fårene, så at de bliver spredte for alle vinde og er ofre for rovdyrene.

Fårene er trygge; når du hører Hyrdens røst.

 

 

 

 

 

Endnu en WordPress-blog