Bezalel

Kunstner Menneske kunstner4

Kunstnerne og kunsthåndværkerne kan vi læse om i forbindelse med Bezalel.

2. Mosebog kapitel 35 vers 30-35 ”Moses sagde til israelitterne: ”Herren har udvalgt Bezal’el, Uris søn og Hurs barnebarn af Judas stamme, og fyldt ham med sin Ånd. Han har udrustet ham med rige evner og kunstnerisk snilde på mangfoldige områder, så han kan skabe fine ting i smukt design både i guld, sølv og bronze. Også som juvelér og billedskærer er han fremragende. Herren har givet ikke bare ham, men også Oholiab, Ahisamaks søn af Dans stamme, særlige nådegaver til at oplære andre – og det på mange forskellige områder såsom billedskærerarbejde, design, broderi, vævning af forskellig art og derudover en han godt bekendt med forskellige andre kunstneriske discipliner, som kan komme kunstarbejdet til gode.

Vi har ofte den indstilling om at Åndens fylde nødvendigvis gør os alle til prædikanter; men det er en hel fejlagtig opfattelse. Bezalel var fyldt med Guds Ånd står der; men han var ikke prædikant. Han var kunstner. Han brugte sine hænder i Guds tjeneste. Han var ligeså meget en Guds arbejder som en prædikant. Han udførte en opgave som havde fundamental betydning. Her var der brug for omtanke og dygtighed. Nogle kristne bruger deres uddannelse og deres evner på almindelige profane jobs; andre stiller sig til rådighed for Guds rige. Jeg har haft kendskab til håndværkere (murer, tømrer, malere o.a.) arbejde med kirkebyggeri i fremmede lande. Ingeniører og læger har taget en tørn med. Nogle har brugt et helt liv andre en periode af deres liv. Nogen længes efter at gå ind i det der kaldes heltidstjeneste.

Murer Tømrer Maler

Bezalels eksempel minder os om at noget af meningen med Åndens fylde er at vi arbejder for at ære Gud. Det kan sammenlignes med verset fra Kolossenserbrevet kapitel 3 vers 23: ”Hvad I end gør, så gør det med et rent sind. Læg hele jeres hjerte i det, I gør, som er det for Herren og ikke for mennesker.”

Vi er alle kaldt til at være heltidsarbejdere og vi har ikke lov til at lave noget skel imellem det hellige og det verdslige i det henseende.

Endnu en WordPress-blog