Balak

Balak!

 

Balak var konge af Moab. Navnet betyder tom eller spilde.

Moab er stedet for en landstribe i bjergene, som ligger i nutidens Jordan og som strækker sig langs den østlige del af Dødehavet. Moabitterne var et historisk folk, eller stamme, som ofte lå i konflikt med deres israelske naboer mod vest. Deres hovedstad var Dibon, der lå tæt på nutidens moderne jordanske by Dhiban.

Riger omkring Israel 830 f.Kr. Purpurfarven er Moab.
Riger omkring Israel 830 f.Kr.
Purpurfarven er Moab.

Balak førte med fuld overlæg profeten Bileam, til et sted hvor han bare kunne se yderkanterne af lejren. Han troede at det var måden han kunne angribe folket; medens de var isoleret gruppevis. Hans plan var at besejre Israel.

Det han dog måtte indse var at Guds folk var et. Det læser vi om i 4. Mosebog kapitel 24 vers 2: ”hvor folket havde slået lejr stamme for stamme…”

Et folk i enhed er uovervindelige. Det profeten Bileam kunne se med sine legemlige øjne var begrænset fra det sted hvor kongen havde placeret ham; men Gud lod ham se med de usynlige øjne, troens øjne. Her så profeten det i et helt andet perspektiv. Han så et folk i enhed og under guddommelig styre. Han så folket i et stort lys og kunne derfor informere kong Balak om at forbandelser nok ikke ville virke på landet. Det han prøvede at forklare kongen var at landet Israel var under Guds velsignelse.

Bileam siger det i 4 Mosebog kapitel 23. Jeg kan ikke forbande; når Gud ikke vil. Kongens befaling var: Kom og forband Jakob, nedkald Guds vrede over Israel.

Jeg ser folket som et udvalgt folk. Jeg ser dem fra min udkigspost. Israel er udskilt fra andre nationer.

Kong Balak blev forfærdetog sagde: Bad jeg dig ikke om at forbande mine fjender? Hvorfor velsigner du dem så i stedet for.

Bileam holdt fast og sagde: Gud er ikke som mennesker, der lyver. Han skifter ikke mening, som vi gør. Når han siger noget, gør han det. Han holder hvad han lover.

Når han har befalet at velsigne, kan jeg ikke andet end velsigne.

I Jakobs lejr lider man ingen nød, ingen ulykke rammer Israels folk.

Gud førte dem ud af Egypten, han gav dem styrke som en vildokse.

Forbandelse preller af på Jakob. – Nu siger folk om Israel: ”Se hvad Gud har gjort for sit folk.”

Balak udbrød: Hvis du ikke vil forbande dem, så kunne du i det mindste lade være med at velsigne dem. Profeten Bileam sagde: Kan jeg gøre andet end at gentage, hvad Herren har sagt til mig.

Balak pressede virkelig profeten ved at prøve tre gange om han ikke kunne få profeten til at forbande Israel.

Bileam kaldes profeten der ser med lukkede øjne. Manden som hører Guds stemme.

Manden som skuer syner fra den Almægtige.

Balak blev til sidst så vred på profeten at han knyttede næverne.

Profeten velsignede Israel tre gange i stedet for at forbande dem. Kongen sagde: Nu er det nok, forsvind med dig. Rejs hjem til dit eget land.

 

Endnu en WordPress-blog