Eldad

Eldad!

Helligåndens salvelseHistorien om Eldad sættes i forbindelse med Moses som udvalgte 70 af folkets ledere. Efter udvælgelsen kom Herren ned i skyen for at tale med Moses, og han tog noget af den Ånd, der var over Moses, og lod den komme over de 70 ledere, som straks begyndte at profetere – noget som de dog kun gjorde denne ene gang. Der var to mænd ved navn Eldad og Medad som ikke var i nærheden af de andre, selvom de hørte med blandt de udvalgte ledere. Guds Ånd kom også over dem og de begyndte at profetere der hvor de befandt sig.

Hvad kan vi få ud af disse vers i dag?

Sådan som jeg ser det viser denne historie at Eldad var offer for den almindelige opfattelse, som er den at åndelige oplevelser nødvendigvis må gentage sig på samme måde hver gang eller som tidligere. Folk synes at tænke at den åndelige kraft altid udtrykker sig på samme måde.

Eldad var ikke til stede. Vi ved ikke hvorfor, men af en eller anden grund var han et andet sted sammen med Medad da udvælgelsen fandt sted. Der var de 68 andre som fik en salvelse af Helligånden. Eldad blev også salvet af Guds Ånd selvom han var et andet sted. Det blev misforstået af folket. Det var imidlertid ikke den unge mand som gik med besked til Moses om det skete der havde noget at indvende. Historien fortæller nemlig, at der var en ung mand som kom løbende hen til Moses, for at fortælle om hvad der var på færde. Josva havde en anden bemærkning til Moses. Josva, Nuns søn, havde været medhjælper for Moses siden sin ungdom. Denne Josva udbrød: ”Mester stands dem dog.”

Det ville Moses ikke. Han svarede: Hvorfor er du så nidkær på mine vegne? Jeg ville ønske at hele folket var profeter, og at Herren ville lade sin Ånd komme over dem alle sammen.

Hverken den unge mand eller den forskrækkede Josua satte spørgsmålstegn ved Eldads kald eller det ægte i hans profeti. Det de ikke forstod var Eldads uortodokse optræden. Moses fik disse kritikere til at tie. Åndens skal have lov til at velsigne og bruge mennesker på sin egen måde uden at skulle være nødt til at følge vore krav om stereotype metoder. Hvorfor skulle Eldad absolut kopiere andre menneskers oplevelser eller følge deres mønstre for at være ægte? Lad os dog fryde os over det Gud gør. Eldad var en Åndens mand.

Moses var ikke imod det Herren gjorde; tværtimod! Han ville ikke stoppe Herrens værk; men ønskede at alle skulle blive fyldte med Guds Ånd.

Helligånden er for alle Guds børn. Guds velsignelser rækker ud til alle hans børn, også til nabo menigheden.

Historien er omtalt i 4. Mosebog kapitel 11. Et afsnit der handler om at Gud lader sin Ånd komme over 70 ledere.

Endnu en WordPress-blog