Enok

Menneske mand7Enok betyder = indviet.

Læser vi om 1.Mosebog kapitel 5 versene 18-24: ”Jered var 162 år gammel, da hans søn Enok blev født. Efter Enoks fødsel levede Jered endnu 800 år og fik sønner og døtre. Han døde 962 år gammel. Enok, der levede i nært fællesskab med Gud, var 65 år gammel, da hans søn Metusalem blev født. Efter Metusalems fødsel levede Enok endnu 300 år og fik sønner og døtre. Han var 365 år gammel og i nær forbindelse med Gud, da han pludselig forsvandt; for Gud tog ham til sig.”

Vi læser at Enok levede i nær fællesskab med Gud. Der er mange bibelske navne der ikke kan følges op; men Enok og sønnen Metusalem kan der skrives om.

Enok levede hele sit liv ifølge med Gud og en dag skete det at de gik til himmelen sammen. Enok er i Det Gamle Testamente et profetisk billede på Kristi himmelfart.

Hvorfor var det så ualmindeligt på den tid at finde en mand der hele tiden vandrede med Gud?

For det første er det at vandre med en anden person det samme som at erklære sig parat til, at vi har et ønske om at nå det samme mål.

Guds mål er ikke til at tage fejl af. Gud vil aldrig ændre sit mål. Følgesvenden bliver nødt til at indstille sig på at nå det samme mål uden forandring. Guds vision bør gøre mig målrettet.

For det andet indebærer det også at vi tager samme rute. Der er en betingelse. Vi skal rejse sammen. Det er ikke nok at nå målet, vi skal også rejse sammen. Der er også en anden betingelse. Er jeg villig til at gå på Guds vej? Jeg kan ikke gå en anden vej.

For det tredje er det nødvendig at holde samme fart. De der følges ad bør holde samme tempo. Tempoet er ikke det samme hele tiden. Det handler om sammenhold både i ondt og godt. Nogle gange går det hurtigt og da gælder det om at følge trop; men bliver ens ledsager bagud må man indfinde sig med selv at sætte tempoet ned.

Det er imidlertid sådan at kan du ikke følge Guds tempo, og indrette dig efter hans tid og time, kan du risikere at blive skilt fra ham. Mange har forspildt deres besøgelsestid. Gud ønsker at velsigne; men stagnation og sløvhed forhindrer og blokerer for Guds plan. Gud passerer og besøgelsestiden forspildes.

Enok godtog Guds tre betingelser og han glædede sig over at vandre med Gud lige til livets slut. Det ser ud til at Gud kunne lide hans selskab. Der er mange efter Enok der har rejst den samme rute gennem livet. Det at rejse sammen med Gud er spændende og indholdsrigt. Det kan også være stormfuldt; men det vil altid kunne betale sig.

Det lønner sig at vandre med Gud. På rejsen sørger han for alle dine behov. Han lytter til din bøn og han svarer på din bøn. Han går ved din side og svigter dig ej. Han er med dig alle dage indtil verdens ende.

Endnu en WordPress-blog