Lemek

Enok, den syvende fra Adams i Sets linie. Var manden der vandrede ydmygt med sin Gud. Han levede i nært fællesskab med Gud.

Menneske mand4Lemek, var den syvende fra Adams i Kains linie. Han gik sin egen vej og ønskede bare at samle til sig selv. Hans søn   lærte at lave våben. Lemeks søn med Zilla, Tubbal-Kajin var teknologiens forkæmper. Værktøj af kobber og jern. Lemek satte sin lid til det materielle og våben som blevMilitær soldat fremstillet af sønnen. Han tilstod overfor sine hustruer at han havde dræbt en mand. Han påstod godt nok det var selvforsvar. Han blev angrebet og såret. Lemek havde en følelse af at han var i sin fulde ret til at slå ned på alle som vovede at angribe ham. Kain havde behov for Guds beskyttelse. Han var udsat fordi han slog sin broder Abel ihjel. Det samme var tilfældet for Lemek. I 1. Mosebog kapitel 4 versene 16-24 kan vi læse om Lemek. Vers 24 fortæller: ”Hvis den, som dræber Kain, straffes 7 gange, så skal den, som hævner sig på mig, straffes 77 gange!” Lemek følte at han klarede sig ganske godt selv. Denne verdens våben er hævn.

Det er dog en kendsgerning at Guds våben altid har været tilgivelse. Kristi våben er tilgivelse. I begge tilfælde gælder den samme regel. Der er ingen begrænsning. Det er 70 gange syv gange i flg. Mattæus Evangeliet kapitel 18 vers 21-22 ”Så kom Peter hen til Jesus og spurgte: ”Herre, hvor ofte skal jeg tilgive en bror, som har syndet imod mig? Syv gange?” ”Nej,” svarede Jesus, ”70 gange 7!”

Endnu en WordPress-blog