Påskehøjtiden!

Påskehøjtiden!

Påske fejres både i Israel og hos os i kirken. – Vi har meget fælles med det jødiske folk. Det er vores rødder vi taler om, når det gælder Israel.

Påsken er jødernes vigtigste højtid. De fejrer den til minde om Israels børns redning ud af Ægypten. Når vi i kirken læser om det jødiske folks udvandring fra Ægypten med Moses som deres leder, kan vi se parallellen hos os.

Den kristne påske handler om Jesus og er også en meget vigtig højtid. Det er prikken over i’et. Det handler nemlig også om at Jesus tog vort gamle liv med sig op på korset. Det gamle syndeliv tog Jesus på sig og Han sejrede for os. Jesus forsonede os med Gud. Synden i os gør os til slaver, ligesom det jødiske folk var slaver i Ægypten. Jesus forsonede os med Gud og gav os friheden. Vi blev ført ud af vort gamle liv og ført ind i det nye liv med Jesus. Historien fra Det Gamle Testamente bliver forståelig for os, ikke bare som en god historie om Israel; men det har også en åndelig betydning.

Palmesøndag er ligeledes historisk med tanke på at Jesus var jødisk af fødsel. Han gik rundt i Israel og gjorde vel. Han tjente sin Far i himlen blandt det jødiske folk. Bibelen fortæller os at Jesus er jødernes konge; men det forstod eller forstår ikke jøderne til fulde. Her palmesøndag fik de en forsmag på fremtidens begivenheder. Deres konge kommer ridende ind til Jerusalem på et æsel. Han sad på et æsel som en fredsfyrste.

Begivenheden kan vi læse om i Markus Evangeliet kapitel 11 fra vers 1-11. Jeg citerer bare vers 7: De bragte så føllet hen til Jesus og lagde deres kapper på det, og han satte sig op på det.” Her i verset står der føl; men i den gamle oversættelse står der æsel. Ordet Palmesøndag kommer af næste vers 8: ”Og mange bredte deres kapper ud på vejen, andre strøede grønne kviste, som de havde skåret af på markerne.” Her står der grønne kviste; men i anden oversættelse står der palmegrene.

Et andet sted i Zakarias Bog i Det Gamle Testamente taler en profet om denne begivenhed selvom det først skete her længe efter. Zakarias Bog kapitel 9 vers 9:Bryd ud i jubel, Zions datter, råb af fryd, Jerusalems datter! Se, din konge kommer til dig, retfærdig og sejrrig, sagtmodig, ridende på et æsel, på en æselhoppes føl.”

Johannes Åbenbaring taler om Jesus. Her er Han forklaret som en rytter på en hvid hest. Her er Jesus beskrevet som jødernes konge. Kongernes Konge. Det bliver en begivenhed nogen gang ud fremtiden. (Kapitel  19 vers 11-16.)