Tilgivelse og hellighed!

Tilgivelse og hellighed!

Tilgivelse

Utilgiveligt sind medfører had til andre. Det som ligger til baggrund for et utilgiveligt sind, kan være skyldfølelse, herunder også en falsk skyldfølelse. Et utilgiveligt sind kan gøre skade på sine omgivelser på en sådan måde at alle føler sig skyldige i et andet menneskes tilstand. Vi bør altid se en sag fra to sider. Vil vi selv have Guds nåde og tilgivelse bør vi jo også forstå at andre omkring mig har brug for den samme tilgivelse og nåde.

Relation

I stedet for at bygge relation og få talt ud om det der er problemet, bliver det en forestilling oppe i mit sind som udvikler had til mine medmennesker. Det er en frygtelig tilstand at være i, og man er faktisk miljøskadet. De som påvirkes i et sådant tilhørsforhold, bliver på et tidspunkt så nedbrudte at de også får et problem. Der er noget der hedder åndelig førstehjælp eller i hvert fald burde der være hjælp at hente i en menighed; men det kan også blive for meget. Når vi kommer til det ekstreme, er det så ødelæggende at intet menneske magter det. Tro mig også dine medmennesker har en grænse. Det føder psykisk syge at skabe et sådant destruktivt miljø. Jo, vi skal være der for hinanden; men vi har også alle ret til et godt liv.

Hellig

Det næste ord i vores artikel er hellighed. Dette ord indeholder noget som de fleste opfatter negativt. At være hellig er et skæls ord. Det bruges i forbindelse med mobning. De som tænker negativt om ordet hellig afslører deres egen mangelfulde overgivelse. De tager ikke synden i deres eget liv særligt alvorligt. Når vi bekender os til Kristus, bør vi også ransage os selv og være et godt eksempel for andre. Det lykkes ikke altid; men så burde vi da i det mindste være ærlige. Når vi taler om at vokse i troen, handler det om hellighed. Vi kommer til at ligne vores Frelser mere og mere. Sejrer over vores svagheder. Vi bliver stærkere i troen. Det er for den troende en livsproces.