Vi er kaldede til at være hellige

Vi er kaldede til at være hellige!

Vi er kaldede til at være hellige ligesom Ham der har kaldt os.

Vi læser i 1. Peters Brev kapitel 1 vers 15-16: men ligesom han, der har kaldet jer, er hellig, skal også I være hellige i hele jeres livsførelse, for der står skrevet: »I skal være hellige, for jeg er hellig.«”

Elske Gud

At være hellig er noget andet end at leve under loven. Ordet hellig er dog ikke videre populært i vore dage; men det er jo noget vigtigt for Guds folk og vi læser det overalt i Bibelen.

I den første kristne tid var det tabu. Den verden der befandt sig udenfor den kristne lejr, betragtede de kristne som anderledes. De gik mod strømmen. De var lys og salt i verden. De havde en hel anden livsstil.

Guds Ord er mine fødders lygte og et lys på min sti

En gammel kristen mand har sagt: Bare den som i hellig tilbagetrukkethed er skilt fra verden, kan I Åndens kraft påvirke verden.

Tabet af bevidstheden om at Gud er hellig, har også forårsaget at man har mistet evnen til at skelne. Åndelig lederskab med åndelig dømmekraft er blevet en mangelvare.

Vi har mistet evnen til at se forskel på hvad som er af Gud og hvad som er af mennesker. – Hvad som er åndeligt og hvad som er kødeligt. – Hvad som er hellig og hvad som er vanhellig.

Bare vi kan trække folk, så kan næsten alt godkendes; men normen er ikke længere hvorvidt noget er fra Gud eller ej. – Det er den omvendte verden at bruge kødelige midler for at fremme åndelige mål.