Hilsen fra Lapland!

 

Hilsen fra Lapland!

Tænkte med denne artikel at gøre et historisk tilbageblik. Vi skal tilbage til 1966. Historien handler om Lapland.

En dansk mand og hans svenske kammerat fik en kaldelse til Lapland, som evangelister. Det er meget bibelsk i henhold til Markus Evangeliet kapitel 6 vers 7a: Jesus kaldte de tolv til sig og begyndte at udsende dem to og to.”

Den danske evangelist skriver i sit missionsbrev hjem til Danmark.

De startede op i en lille pinsemenighed. De startede ved årets begyndelse i januar måned 1966. De var meget spændte især den danske evangelist. Det første de mødte var kulden, den svenske kulde i nord med minus grader 30-40. De blev budt velkomne og ved håndspålæggelse indsat i menigheden som evangelister i en by med 15-20 huse, byen hed Tjåmotis. Det var en lille udpost fra Jokkmokk 80 km væk lå Tjåmotis.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%A5motis

Inden deres tjeneste rigtigt begyndte, var de med på de såkaldte bønnedage for Nordbottens evangelister og pastorer, samt andre tjenende brødre Det var en herlig oplevelse. Samlingsstedet lå 100 km væk fra Jokkmokk. I en bønnesamling i Lapland år 1966 hørtes der altid et bønnebrus når der var bøn. Helt sikkert også højlydt tungetale. Det var ikke bare herligt; men det var herlige pinsetoner.

Hvorfor indsættelse ved håndspålæggelse? – Jo, det er menighedens accept og anerkendelse.

Evangelister kunne også rejse rundt og hjælpe de forskellige menigheder rundt om i Nordbottens området. En prædikant fra Østrig boede i Klöverträsk. Ham kunne man lytte til i timevis uden at blive træt af det. Det er velsignet når Helligånden herliggør Jesus.

https://www.klovertraskpingst.com/

https://www.facebook.com/pingstkyrkanklovertrask/

I Jokkmokk var der teltmøder og vækkelsesmøder. Der var ofte samarbejde kirkerne imellem f.eks. Helgelseforbundet. Det er et langt sejt træk; men nu og da blev nogen frelste. Forstanderen i Jokkmokk hedder Sven Sjöstedt. Hans hustru hedder Helga. De var kendte personligheder i hele Nordbotten. Hans erfaring i prædikantgerningen kommer også mig til gode skriver den danske evangelist.

Den danske evangelist skriver at hans svenske kammerat rejser hjem til pinse. Nu er jeg så blevet stationeret i Jokkmokk.

Jokkmokk er en by med 3000 indbyggere. I menigheden findes der også to evangelist søstre. Jokkmokk kommune er et stort område 300-400 km lang. Det meste er ødemark og høje bjerge; men der findes også kraftværker. Her er mere end nok at tage fat på. Den danske evangelist slutter sit brev med denne hilsen:

Jeg ønsker alle mine trossøkende i Danmark Guds rige velsignelse i Jesu navn. Husk mig i jeres forbøn.

Asger Laursen.

 

16 juni 1998 – JokkmokksJokke har avlidit. JokkmokksJokke blev 84 år

Endnu en WordPress-blog